Et skritt foran


For Maarten Robben er det kunden som står i sentrum.
– Det viktigste er å gi god kvalitet og tilby det beste, smiler Maarten.


Som markedskonsulent i Dalane Tidende følger han med på den tekniske utviklingen og hvilke muligheter som finnes for markedsføring på ulike plattformer.

– Jeg blir ofte kalt en nerd, ler han, og innrømmer at det er sant. – Jeg er opptatt av tekniske duppeditter og nye løsninger. Det er viktig å tenke framover.

– Papir er fantastisk

Men fortsatt står papir sterkt i markedsføringen, og Maarten slår fast at det er et fantastisk produkt. Han forklarer at kundene betaler for å få Dalane Tidende i postkassen og bruker derfor tid på å lese den. Papirannonsene er en naturlig og ønsket del av innholdet, i mye større grad enn på andre plattformer. Samtidig gir ny teknologi flere muligheter som ikke finnes på papir, som for eksempel tidsstyring, målretting, direkte dialog med kundene og måling av resultat.

– Det er både kjekt og viktig å sette seg inn i hva som er mulig å gjøre. Jeg har alltid vært interessert i nye løsninger på nett, men det er også viktig å huske på at alle ting har sin styrke og sin svakhet.

Handle lokalt

Maarten er i sitt ess når han jobber med nye ting, og elsker å realisere gode ideer. Det siste er ”handle lokalt” hvor lokale butikker kan markedsføre kundekvelder, tilbud og nyheter på fast plass på avisens hjemmeside, enten det er på PC, telefon eller nettbrett.

– Vi har fått mange gode tilbakemeldinger fra kundene våre. Dette er beregnet på kunder som kanskje ikke har et stort budsjett for markedsføring. Det skal være både billig og enkelt å være der. Samtidig er det med å gjøre leserne våre bevisst på å handle lokalt.

Dalane Tidende var ikke først på banen med dette tilbudet. Det var bevisst. Maarten forteller at man ikke ønsket å gå i gang med dette før man visste at man kunne gi god kvalitet og tilby det beste for kundene.

– Vi sørger for å være forberedt og levere det vi lover. Det er slik vi tenker. Vi vil ikke gå inn på nye løsninger for tidlig, men heller få oversikten og gjøre ting skikkelig, forsikrer han.

Kan hjelpe med mye

Annonser i avis, på nett og mobil i tillegg til foto, er noe av det som fyller dagene til Maarten. Det viktigste er imidlertid kontakten til kundene.

– Vi jobber alltid for å finne den beste løsningen for kunden. Hva skal selges og på hvilken plattform skal man selge det? Skal man velge papir, eller skal man også gå for nett, mobil og sosiale medier? Alt avhenger av målgruppen og varen man ønsker å selge.

Markedsavdelingen jobber med flere nye produkter. Én av dem er content marketing, eller innholdsmarkedsføring, hvor kundene kan fortelle gode historier, fokusert på å skape en positiv atmosfære rundt butikken eller bedriften.

– Men for at man skal kunne gi en positiv atmosfære, må man sørge for å merke denne typen markedsføring tydelig slik at ikke leserne tror at de leser redaksjonelt innhold. Da kan man få den motsatte effekten, og det ønsker vi ikke. Det er viktig for oss, kundene våre og leserne våre at de vet hva de leser, slår Maarten fast.

Kontaktinformasjon:
Maarten Robben, telefon 400 45 638