Får hele pakken


Alt fra logoer og layout til whiteboard animasjoner kommer ut fra pennen til Siv Grethe Bøhn-Pettersen. – Det gjelder å treffe nerven i det man skal formidle.


Latteren sitter løst hos illustratøren og avistegneren i Dalane Tidende. Siv Grethe Bøhn-Pettersen er kjent for både den og streken sin. Begge deler kommer godt med i kontakten med kundene til markedsavdelingen i lokalavisen.

– Det er ikke mange norske aviser som fortsatt har en fast tegner på lønningslista. Det er fantastisk at en lokalavis kan ha det, smiler hun. – Jeg har blant annet den faste fredagstegningen for redaksjonen, men jobber mest for markedsavdelingen.

Lokalt og regionalt

I vår åpnet Roxman ny kafé på Amfi Eikunda i Egersund. Siv Grethe kom tidlig inn i arbeidet med designet av logo, meny og annonseringspakke.

— Det var spennende å få være med helt fra starten av på dette prosjektet. Det er viktig å møte kunden og høre bakgrunnen til navnevalg, forretningsidé og konsept. Og så blir det min oppgave å visualisere dette.

Omtrent samtidig inngikk hun et samarbeid med Nordsjø Media i et oppdrag for Coop Mega og Nordsjørittet.

— De ønsket å visualisere at sykkelrittet gikk gjennom hele matfatet til Jæren. Vi fant ut at whiteboard animasjon ville egne seg godt til dette. Det ble en fin liten film, smiler hun.

 

Samarbeid

Siv Grethe skryter fælt av folkene hun har rundt seg. Samarbeidet med desken er viktig og gjør at man kan gjøre mye mer enn man kan alene. Det er også med på å heve kvaliteten på produktet slår hun fast. Men samarbeidet med kunden er også viktig. Ikke minst når det gjelder karikaturer og illustrasjoner.

— Jeg får en del oppdrag fra både privatfolk og firma med forespørsel om karikatur eller portrett av folk som de ønsker å hedre eller vie litt ekstra oppmerksomhet, forteller hun.

Uttrykket blir slik kunden ønsker det. Det kan gjøres digitalt eller at hun tar i bruk de tradisjonelle teknikkene som penn, blekk, fargeblyanter, akvarell eller akryl.

— Jeg fryder meg med dette! Det er noe med ansikter som jeg alltid har likt. Men det er viktig at den som blir tegnet også synes at det er gøy, påpeker hun.

Arrow
Arrow
Slider

 

Fra skrift til form

Hun sysler med mye forskjellig, og liker den gode blandingen av formater og stiler.

– Det er alt fra designet til Julebyen, bokillustrasjoner, plakaten til, for eksempel, Strandaspelet, karikaturtegninger på oppdrag, etiketter til flasker, logoer til små og store firma og whiteboard animasjonen om husmaling fra Skeie. Alt er gøy å holde på med! Og det er variasjonen av oppgavene som gjør at jeg ikke blir lei, påpeker hun.

Ifølge henne selv er det spennende å finne stemningen i aktiviteten, sette følelsen på det kunden vil formidle og treffe nerven i logoen som skal prege ulike firma. Det viktigste i prosessen er at kunden får det de vil ha, og ikke minst at man får den responsen man er ute etter.

– Der er viktig å forenkle, men samtidig treffe best mulig! Og ikke minst er det viktig å finne riktig format. Som avishus har vi flere plattformer til å få ut budskapet på, sier hun.

Kontaktinformasjon: Siv Grethe Bøhn-Pettersen, telefon 918 33 824