Stor eller liten – alle får plass


Fardal Bil har lange tradisjoner for å gjøre sitt beste overfor kunden. – Vi har kompetanse på ulike områder innen bil, og utfører service og reparasjoner på alt fra personbiler til vogntog, forteller daglig leder Johan Tuen.


Med sentral beliggenhet i nærheten av jernbanestasjonen, er Fardal Bil et naturlig valg for mange når det gjelder bilverksted. Tuen forteller at verkstedet tar inn de fleste merker innen personbiler.

– Det har vært en rask teknologisk utvikling de siste årene, og vi sender ofte mekanikerne våre på kurs for å tilegne seg den kunnskapen de trenger. Vi kan utføre alt av reparasjoner på Opel, Suzuki og Isuzu, og det meste på andre merker. Enkelte ting krever imidlertid spesialisering som gjør at vi ikke sitter med akkurat den kunnskapen, sier Tuen.

Et komplett verksted

Verkstedet hos Fardal Bil er fylt opp av en herlig blanding personbiler, varebiler og lastebiler.

– Vi er det eneste verkstedet i området som gjør så mye forskjellig. Vi har karosseri, lastebilreparasjoner, reparasjoner av personbiler, årskontroller av diverse løfteutstyr og service på bobiler. Dessuten er vi tilsluttet kjeden GlassDriv, som gjør at vi skifter frontruter for alle forsikringsselskaper. I verkstedhallen har vi plass til lastebiler opp mot 25 meter. For større kjøretøy bruker vi hallen på Slettebø, informerer han.

Firmaet har inngått en leieavtale med Statens Vegvesen på bilstasjonen på Slettebø. Her utføres EU-kontroller av tunge kjøretøy.

– Det er et unikt anlegg! Vi har to mann som skrur lastebiler hos oss, og de har mye å gjøre – enten her eller der oppe. Vi får gode tilbakemeldinger fra sjåførene, som er avhengige av å få bilen raskt ut på veien igjen, forteller Tuen.

Service på bobiler

Tidligere solgte Fardal Bil bobiler. Det er det slutt på, men service, EU-kontroller og reparasjoner driver de fortsatt på med som de eneste i Dalane.

– Vi hadde for liten plass til å oppbevare bobilene for salg. Men også bobiler må fikses på. Det er blitt en del karosseri-reparasjoner, men vi har også skiftet både gulv og tak. Det er en utfordring, men det krever bare litt kreative løsninger, smiler han.

Bruk bremsene og gi bilen en ”tarmskylling”

Verkstedet skifter mange bremseklosser i løpet av året. Johan Tuen kommer gjerne med tips for å bevare dem lenger.

– Bruk bremsene! Mange har lært at vi ikke skal bruke bremsene for mye. Dersom vi gjør det, er vi ikke en god sjåfør, sies det. Men det er lurt å ikke være så forsiktige. Brems litt hardt, spesielt etter at du har vasket bilen. Det forhindrer at bremsene bak ruster og setter seg fast, tipser han.

Et annet godt tips er å flushe girkassen dersom du har en bil med automatgir.

Vi har kjøpt inn eget utstyr som gjør at vi kan gjøre flushing av girkassen skikkelig, og vi er det eneste verkstedet som har dette i området.

– Dette er en slags tarmskylling på bilen hvor man rengjør kassen og kanalene. På denne måten får man ut all gammel olje. Deretter fyller vi på ny olje. Dette bør gjøres når bilen har kjørt rundt 80.000 km. Vi har kjøpt inn eget utstyr som gjør at vi kan gjøre dette skikkelig, og vi er det eneste verkstedet som har dette i området. Man kan rense girkassen uten dette, men man får ikke ut all gammel olje, forklarer Tuen.

Han er opptatt av at jobben skal gjøres skikkelig, og innrømmer at de nok har en del mer utstyr enn andre verksteder i Dalane.

– Jeg har jo hørt at dersom det er noen i byen som har det utstyret man er på jakt etter, så er det hos Fardal, ler han.

Ny Opel el-bil

Men Fardal Bil er mer enn verksted. Årlig selges det flere modeller av bilmerkene Opel, Suzuki og Isuzu fra butikken i Egersund. Nå venter man spent på årets store nyhet – Ampera-e. En elbil med mer enn 520 km rekkevidde under ideelle forhold. Selv venter selger Geir Log spent på å prøvekjøre bilen.

– Vi har ingen prøvebil å vise fram eller kjøre. Heller visste vi ikke prisen da nyheten kom på markedet. På tross av dette var det mange som skrev kontrakter på et tidlig tidspunkt. Prisen ble lavere enn antydet, og det var kjekt å kunne ta telefonrunden for å gi kundene den informasjonen, smiler Log.

Bilen har vært på markedet en stund i USA – der under navnet Chevrolet Bolt EV. Tilbakemeldingene har vært gode, og anmeldelsene nedover Europa er også veldig positive.

– Det som også er gøy i dette, er at Norge er først ut i Europa til å selge bilene, forteller han.

Kjøremønsteret bestemmer

Som selger er Geir Log selvsagt opptatt av å selge biler, men han er mest opptatt av å selge den bilen som passer best til kunden.

– Jeg spør alltid om hva bilen skal brukes til. Dersom man kjører flest langturer, er det ikke sikkert at det lønner seg å kjøpe el-bil eller en hybrid. Man må huske på at selv om det står at bilen kan kjøre over 500 km på batteri, er det ikke sikkert at man kommer mer enn litt over 300. Kjører man flest byturer eller kortere turer, vil el-bil eller hybrid lønne seg. Dersom turen ofte går til hytta på fjellet, er det kanskje lurt å velge noe annet, foreslår han.

Sentralt plassert

Kundekretsen til Fardal bil, både på salg og verksted, er fra Klepp på Jæren og sørover. Lokalet ligger nærme jernbanestasjonen og dermed er det enkelt for folk å levere bilen på verkstedet, spasere ned og ta toget hjem eller til arbeid.

– Vi samarbeider med Shell som ligger rett ved. Her kan kundene hente bilnøkkelen dersom man kommer etter stengetid. Og skulle man ha behov for transport til et sted i byen, så kjører vi folk dit, eller de kan låne en bil så lenge. Vi tilrettelegger så godt vi kan slik at kunden blir tatt godt hånd om, forsikrer daglig leder Johan Tuen.